Skolotāja Dace šodien jau ir skolā, bet vēl ir jānopublicē pēdējo dienu pieredze skolotājas braucienā uz Somiju, iepazīstot šīs valsts izglītības sistēmu projekta ERASMUS+ ietvaros.
4.diena: “Šodien viesojāmies Lyseo lower secondary school. Ienākot skolā, visiem bija jānovelk āra apavus un jāatstāj pie skapīšiem,- pa skolu staigā visi pārsvarā zeķēs, kāds arī čībās (arī skolotāji). Jāpiebilst, ka grīdas segums nav mīksti paklāji.
Vispirms tiekamies pie skolas direktora Seppo Myllyoja, kurš mums arī pastāsta mums par skolu. Šī ir vispārizglītojošā vidējā vecumposma skola, kas dibināta 2006.gadā. Tajā mācās pāri par 400 skolēniem. Vidējais skolēnu skaits klasēs ir 12-18, lielākajā klasē – 24. Ir trīs novirzienu klases: sports, mūzika un angļu valoda. Ir arī triju veidu speciālās klases, kurās nav vairāk par 10 skolēniem klasē: skolēniem ar mācīšanās grūtībām, ar motivācijas trūkumu un garīga rakstura traucējumiem. Attiecībā uz skolēniem ar garīga rakstura traucējumiem skola cieši sadarbojas ar medicīniskām iestādēm, lai saņemtu atzinumu, vai skolēns ir gatavs mācību procesam. Katrā klasē strādā 2 skolotāji, speciālajās klasēs arī skolotāju asistenti. Klasēs ir arī ārzemju skolēni, sevišķi klasēs ar angļu valodas novirzienu, piemēram, no Āfrikas, Afganistānas, Marokas, Krievijas, Ukrainas u.c. Visiem sākumā viena gada laikā jāapgūst somu valoda, lai varētu mācīties kopā ar visiem. Stundu sākuma laiki dažādās nedēļas dienās ir dažādi. Skolotājiem nedēļā vidēji ir 18-23 mācību stundas. Valodas, kuras apgūst skolā – somu, angļu, vācu, franču, var būt arī spāņu vai zviedru. Piemēram, ja ir 12 skolēni, kuri vēlas mācīties spāņu valodu, meklē skolotāju. Skolēniem dienā vidēji ir 7 stundas. Mācās arī praktiskas lietas: kā iekurt ugunskuru, uzcelt telti ārā. Rudenī lasa ogas, sēnes, jo 3 km attālumā ir vieta, kur to var darīt. Testi, pārbaudes darbi visbiežāk ir papīra formātā. Ir esejas, grupu darbi, arī mutiskās pārbaudes. Skolēni veic arī pašvērtējumu. Skolā diezgan daudz izmanto e-grāmatas.
Vakarā pēc mācībām devāmies apciemot ziemeļbriežus un pabarot tos ar ķērpjiem – briežu kārumu, kas saturot daudz vitamīnu. Noklausījāmies arī stāstījumu par ziemeļbriežu dzīvi un uzvedību. Interesanti, ka viņu nagi ir izvietoti tā, ka sniegā kājas neiegrimst. Kad ir vasara un varbūt slapja meža zemsedze un, ja gadās, ka kājas iegrimst, nagi sakļaujas, un ziemeļbriedis bez pūlēm kājas izceļ ārā no staignāja.
Ar labu nakti! Rīt uz Koli nacionālo parku!”
5.diena: “Šorīt dodamies ceļā uz Koli nacionālo parku Ziemeļkarēlijā pie Pienen ezera. Parks ir izveidots 1991.gadā. Ziemā tūristu ļoti iecienīta vieta, vasarā līdzinājās vietās ganās aitu un govju ganāmpulki. Majestātiska, varena, iespaidīga un skaista daba! Lielajiem kokiem nav galotņu, jo tās nolūzušas zem ledus smaguma. Foto ar lielo akmeni un krustu – brīvdabas altāris. Tur vasarā labprāt laulājas jaunie pāri. Foto var redzēt skaistus dabas skatus, kas paveras, uzkāpjot augstākajā Somijas kalnā Ukko Koli. Lai no ielejas vieglāk tiktu līdz ejamajām takām un komfortablai viesnīcai, kurā ziemas periodā atpūšas slēpotāji, 3 minūtes jābrauc ar liftu. Koli parkā ir vairākas slēpošanas trases. Brīnišķīgi!
Panorāmas skats ar visiem mums: https://www.thinglink.com/video/1669372205567311875 “
6.diena: “Šodien, izmantojot mobilo lietotni seppo.io, iepazinām vairākus pilsētas centrālos objektus. Pie katra no tiem bija jāizpilda kāds skolas direktora Esa Raty dots uzdevums. Spēle izveidota datorā, kur tās gaitai arī seko līdzi spēles veidotāji – čatā dod padomus vai uzmundrina, ja kas ne tā. Var arī uzdot papildjautājumus, kuri var būt pastarpināti vai tieši saistīti ar meklējamajiem objektiem. Dalībnieki pārvietojas, izmantojot telefonos minēto mobilo lietotni. Par izpildītājiem uzdevumiem var saņemt punktus.Tā var iepazīt pilsētu, pakomunicēt ar iedzīvotājiem un sadarboties savā starpā, ja uzdevumu veic komandā. Bija interesanti, izzinoši! Galerijā daži pilsētvides objekti, lai gūtu priekšstatu par pilsētu.
Uz redzēšanos, Joensu! 🥰”